Opstarten af
andet modul for os pædagogstuderende forekom den 05.10.15, vi startede undervisningen
sammen med C-klassen, her blev vi introduceret til det nye modul. Personligt
fik jeg en ret så dårlig start på dagen, idet jeg ikke havde fået stillet min
alarm og derfor ikke kunne nå at komme til tiden. :/ 10
minutter for sent ankom jeg til undervisningen, jeg fik heldigvis hurtigt en
briefing af Jeanette, om hvad der var blevet snakket om, de 10 minutter jeg
missede,- så det gik alt sammen, trods dårlig samvittighed over ikke at møde
til tiden!
Undervisningen
tog de første par timer udgangspunkt i modulbeskrivelsen,- der var fokus på vi
blandt andet skal lave en blog,- på bloggen skal vi blogge opslag omkring
professionel kommunikation som er dette moduls hovedemne. Grunden til vi skal
lave en blog på modulet er, at vi som pædagoger skal lære, at være nytænkende i
forhold til digitale medier, der er blevet en del af vores hverdag/ fortsat
bliver en del af tilværelsen for os som pædagoger. Vi skal ikke være
forskrækket over brugen af medier i pædagogiske sammenhæng (mediepaniske), vi
skal benytte disse medier til at skabe læringsprocesser blandt børnene (digital
dannet tilgang). F.eks. kan man bruge en IPad til mange ting,- den behøves
nødvendigvis ikke at skulle bruges som tidsfordriv, den kan fint bruges i
læringsprocesser.
Bloggen er
for os en læringsproces i digitale medier, da vi skal lære at navigere på en
sådan side, et andet element på modulet er, at vi skal lave en film hvilket
ligeledes er en læringsproces i brugen af digitale medier for os som
pædagogstuderende,- vi skal lære at benytte digitale medier i den
professionelle kommunikation.
I forbindelse
med brugen af digitale medier i den professionelle kommunikation kan der opstå
nogle udfordringer i forhold til denne form for kommunikations redskab,- der
kan opstå misforståelser i form af ordlyd, ironi, brugen af smileyer, vi
skriver forskelligt blandt forskellige aldersgrupper, manglende kropssprog osv.
alt dette skal vi som pædagoger gå ind og arbejde med i de læringsprocesser vi
laver med børnene i anvendelsen af digitale medier.
Pædagogens
rolle i forhold til medier/mediekultur er at guide/lære børnene at forholde sig
til denne udvikling på en fornuftig måde. Det er vigtigt, at man som pædagog er
åben over for de medier der er kommet frem, da de er kommet for at blive/ blive
videre udviklet. Børn skal lære den digitale verden at kende både i form af leg
og læring,- det er vigtigt, at børn lære at begå sig med de digitale medier,
idet det det fremtidsmæssigt bliver er del af deres hverdag,- de skal lære at anvende
netbank, e-boks osv. Desuden er det i dag blevet vigtigt, at være en del af et fællesforum
som f.eks. Facebook,- børnene skal i denne forbindelse klædes på til at kunne
begå sig på denne form for sociale digitale medier hvor tonen har tendens til
at være hård og egoistisk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar