mandag den 19. oktober 2015

Feedback den 9. oktober

Hvad handler Feedback om?

Det jeg lærte i fredags om ”Feedback” var, at for at man kan vokse og ændre sig skulle man kunne tage imod kritik. Jeg var kaldt op foran klassen, fordi jeg fik ikke sagt noget i klassen. Kritikken handlede om, at jeg skulle være mere åben og anerkendende, ved at sige noget eller give feedback i undervisningen. Jeg så min rolle som en studerende, som en der skulle være stille og lytte, men nu kan jeg se at undervisningen i fredags handlede om, at være parallel i en samtale.  Jeg mener, at jeg har et stort hjerte og er god til at lytte til andre, men jeg er ikke så god til ice breakers eller small talk. En anden fra klassen gave mig feedback bagefter og gjort mig opmærksom på, at det er nok bedst, hvis jeg samlede op i korte sætninger, i stedet for at prøve at komme med lange forklaringer, hvor jeg nogle gange kommer til at miste pointen.   

 Hvad har vi lært om positiv kommunikation?

Fx når man lige møder op om morgenen er det godt at sige pænt godmorgen og komme med noget positivt, for at smitte glæden til de andre. Hvis man brokker sig for meget, er det ikke godt for modtageren. Dorthe kom med et eksempel om en farmer, der kørte med gylle. Farmeren har lært hvor og hvornår han måtte køre med gyllen. Hvis vi kom ind i et lokal og brokkede os så er vi som en gyllemaskine, der spreder gylle ved at sprøjte det på de andre. Det er den stemning vi kommer med, hvis det er positivt eller negativt, så smitter vi andre med det.  Der er tid og plads til komme af med det negativ, men bare ikke hele tide. Dorthe fortæller om et pauserum som var lukket af på en arbejdsplads, hvor de var blevet enige om, at det kunne bruges til et brokke lokale. Vi vokser selv ved at overveje, hvordan ser andre det som vi siger?

 Hvordan får du modtageren til at vokse?

Uden relationer og samtale er der ingen udveksling. Forhåbentlig kan vi dele viden og uvidenhed med en modtager som har det sammen kort af verden som afsenderen, fordi effekten ligger i den betydning modtageren giver den. Vi kan få modtageren til at vokse ved at stille spørgsmål og kommer med fortællinger så længe som vi har noget af den sammen forforståelse. 

Studiegruppeøvelser

       Øv jer på at modtage Feed Back
       Øv øv øv og giv hinanden Feed Back
       Husk at være nysgerrige efter hinandens verden

 At se sig selv udefra, Afgrænsning, Det ikke vidende perspektiv, Udvide egen forståelse

Positiv

I dag fik jeg lidt feedback fra gruppen som jeg var glade for at høre. De fortalte mig, at de fik det dårligt i maven da de så mig oppe foran klassen i fredags. Lige som om de mente, at de var med til at føle sig nervøse på mine vegne og at de gad ikke at være der oppe i spotlightet som jeg var. Det fortolkede jeg som en respekt og accept og empati for mig som en del af gruppen.

Negativ

En anden feedback jeg fik var at en så mig som afvisende. Det var ikke min mening at være afvisende over for den person. Jeg vil faktisk gerne lære dem bedre at kende og ser dem som en humoristisk charmerende stærk utrolig kompetent person, og faktisk håber at rette op på og forklare den misforståelse. Jeg kan godt se den person som en fremtidens leder, fordi det minder mig om en institutionsleder jeg har arbejdet under tidligere. Fra nu af vil jeg prøve at være hurtigere til støtte deres ideer.

En anden så mig som en der vil have tingene på en bestemt måde og var derfor afvisende, fordi jeg vil have ret og bestemme.

SHIT!!!  Så er jeg ikke den person som jeg vil være.  Jeg vil gerne være åben.   

Det er bedre at være åben og have fred og ro end at have ret. Har jeg ret?

I forhold til positiv pædagogisk kommunikation i feedback, hvad vil det sige at være anerkendt og virke fuldt interesseret i en fortæller?


    • Øjenkontakt, smil, mimik, gestik og kropssprog 
 
-Ben
 
:-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar