Vi har i dag haft om mobning,
relationer og kommunikation.
Vi var alle en smule forvirret over hvorfor der ikke var lagt noget læsestof
ind på it's learning til timen, og jeg var især bange for jeg havde misforstået
et eller andet. Men det var rigtig nok. Der var ikke lagt noget ind, vi skulle
ikke læse noget. Hvor var det egentlig dejligt, at kunne slappe af en hel
weekend uden læsestof.
Merete startede timen med at spørge
om vi havde haft en god weekend uden lektier, og alle råber i kor JA! Grunden
til vi ikke skulle læse var, at hun ville se hvilken opfattelse vi egentlig
havde af mobning. Det er mobning, når
en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid - eller gentagne
gange på grov vis - udsætter en eller flere andre personer for krænkende
handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende. De
krænkende handlinger bliver dog først til mobning, når de personer, som de
rettes mod, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt imod dem. Hvis ikke
man er i stand til at forsvare mig selv overfor mobberen, så er det mig, der
har et problem.
Mobnings begrebet har eksisteret i 30 år og man prøver nu at nytænke, hvordan
man kan bekæmpe og udrydde mobning, da det ikke har haft nogen virkning sådan
som man hidtil har gjort. Mobning kan ramme alle, mobning er kompleks og sker oftest i grupper.
Mobning kan foregå alle steder fx i fællesskabet, åbenlyst og opmuntret af de
voksne og i sær på de digitale medier. Det er et rigtig stort problem da kun
involverede parter kan se og opleve det, og derfor kan de voksne, for det
meste, ikke følge med i børns/unges hverdag. Det kan foregå i døgndrift og det
kan påvirke offeret utrolig meget, fordi offeret ikke har noget ro fra det. Det
virker mere personligt når det kommer på skrift end verbalt. Man kan ikke se
den andens ansigt eller høre om der ligger sarkasme eller ironi bag ordene.
Der er ikke stor sansynligheden for, at bekæmpe mobning ved at
ignorere det. Det kan stoppe ved en selv, men mobberen mobber måske videre hos
en anden. Mange af løsningsmodeller man møder ligger oftest hos offeret selv,
tab dig 15 kg, så bliver du ikke mobbet mere. Offeret kan sagtens blive mobbet
efter at have tabt sig. Julemærkehjemmene har en stor virkning på børnene og
hjælper de børn, der er på hjemmene at takle mobning, men skolerne har ikke de
resurser i forhold til julemærkehjemmene, til at bekæmpe mobning.
Man skal ikke ekskludere mobberen fra offeret/gruppen/den
fælles atmosfære, men inkludere mobberen på en ordenlig måde så den forstår den
gør noget forkert.
Man er bange for at blive mobbet,
og derfor er der mange, der hopper med på vognen og er 'medløber' dvs. man
''hjælper'' mobberen med at mobbe ofret. Man overskrider ens grænse for hvad
der er rigtigt og forkert og angsten for udstødelse er stor. Hierarki er et
ord, der spiller en stor rolle. Man vil gerne arbejde sig op i gennem systemet
og skabe noget stort. Børn gør det også, uden de tænker over det, de vil gerne
være én af de seje i børnehaven og sørge for ikke at blive udstødt.
Dobbeltsocialisering
- Begrebet
er udviklet af Lars Dencik
- To
ligeværdige sociotoper udgør arenaer for barnets socialisering
- Et privat
socialt liv i familien
- Et
offentligt socialt liv i institutionen
- Evne til
omstilling og integration af de to arenaer bliver afgørende for barnets
socialisering
(Schou 2014)
Han er
udviklet det, der hedder Sommerfuglemodellen,
dét der sker uden for familien og i familien:
Dan Olweus
'En af myterne
er, at mobberne er ængstelige og usikre personer, som det bare gælder om at
møde med venlighed og forståelse. Det er forkert. Det er tværtimod elever, der
ofte er fysisk stærke og aggressive over for børn og voksne. De har generelt en
mere positiv holdning til vold end gennemsnittet. Og de har ingen eller kun
lidt indlevelsesevne og medfølelse over for ofrene', siger Dan Olweus.
(Steffensen 1999, s.1)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar