Jeg vil
prøve, at forklare hvordan jeg har opfattet dagens undervisning, som værende
noget man kan bruge i praksis i forbindelse en den professionelle kommunikation
i pædagogisk praksis.
Brugen af
børneperspektiv kan bruges i forhold til, at man som pædagog skal kunne sætte
sig ind i barnets verden,- det handler altså om, at man skal prøve, at forstå
børnenes oplevelser, erfaringer og handlinger som de ser verden. Dette er
brugbart i forbindelse med, at man som pædagog sommetider ikke formår at handle
korrekt, da barnet og pædagogen har to forskellige opfattelser af verden og
derved snakker forbi hinanden.
Barnets
perspektiv har udgangspunkt i de tanker, barnet har omkring dets oplevelser,
forståelser, erfaringer og handling i dets livsverden. Vi prøver som pædagoger,
at sættes os ind i disse ting for at forstå, hvordan barnets oplevelse er i
forskellige situationer. Dette kan bruges i praksis i forhold til, at vi som
pædagoger skal være observerende omkring barnets livsverden for at kunne skabe
læringsrige processer der giver mening for børnene alt efter hvor de befinder
sig.
Ifølge den
tyske filosof Gernot Böhme opfattes atmosfære som værende en slags
forbindelsesled mellem mennesker indbyrdes og deres relationer til
omgivelserne. Denne opfattelse giver for mig god mening, idet vi påvirkes af
den atmosfære vi befinder os i,- kommer man f.eks. ind i et lokale hvor alle
sidder og surmuler, da kommer man automatisk i et dårligt humør. Det er derfor
vigtigt, at vi som pædagoger forstår, at skabe en god atmosfære i form af at
være positiv,- vi skal være glædesspreder. Vi skal skabe en fælles atmosfære,
hvor børnene er i stand til, at kunne udvikle sig og danne nogle gode
relationer.
Tredelingen
af atmosfæren er en måde hvorpå man kan skelne mellem forskellige måder, at
agere på i en atmosfære. Dette giver et indtryk af, hvordan man som pædagog vil
indgå i den atmosfære man er en del af, om man vil være åben, kontrollerende
eller ustabil over for børnene.
Den samspillende atmosfære tager udgangspunkt i, at man skal være mild, rolig og man skal have en støttende samtaletone samt man skal anvende en børneagtig melodi.
Den kontrollerende atmosfære er præget af instruktioner og korte tilrettevisninger, suk, sigende blikke, de voksne snakker hen over hovedet på børnene og de kan finde på at udpege dem i et større forum.
Den ustabil atmosfære svinger mellem at udtrykke varme og nærhed, at irettesætte børnene og forholde sig mere distanceret (emotionel afstand) og den er præget af et voksenperspektiv (overblik, struktur, voksenspørgsmål).
Den samspillende atmosfære tager udgangspunkt i, at man skal være mild, rolig og man skal have en støttende samtaletone samt man skal anvende en børneagtig melodi.
Den kontrollerende atmosfære er præget af instruktioner og korte tilrettevisninger, suk, sigende blikke, de voksne snakker hen over hovedet på børnene og de kan finde på at udpege dem i et større forum.
Den ustabil atmosfære svinger mellem at udtrykke varme og nærhed, at irettesætte børnene og forholde sig mere distanceret (emotionel afstand) og den er præget af et voksenperspektiv (overblik, struktur, voksenspørgsmål).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar