mandag den 19. oktober 2015

Atmosfære den 19. oktober

Vi har i dag haft om atmosfære i pædagogisk praksis, vi har haft om atmosfærens betydning for mennesket. Fra dagens undervisning er følgende nøgleord for mit vedkommende afgørende for at forstå dagens læring: børneperspektiv, barnets perspektiv, atmosfærens tredeling,- den kontrollerende,-  den samspillende og den ustabile atmosfære.

Jeg vil prøve, at forklare hvordan jeg har opfattet dagens undervisning, som værende noget man kan bruge i praksis i forbindelse en den professionelle kommunikation i pædagogisk praksis.

Brugen af børneperspektiv kan bruges i forhold til, at man som pædagog skal kunne sætte sig ind i barnets verden,- det handler altså om, at man skal prøve, at forstå børnenes oplevelser, erfaringer og handlinger som de ser verden. Dette er brugbart i forbindelse med, at man som pædagog sommetider ikke formår at handle korrekt, da barnet og pædagogen har to forskellige opfattelser af verden og derved snakker forbi hinanden.

Barnets perspektiv har udgangspunkt i de tanker, barnet har omkring dets oplevelser, forståelser, erfaringer og handling i dets livsverden. Vi prøver som pædagoger, at sættes os ind i disse ting for at forstå, hvordan barnets oplevelse er i forskellige situationer. Dette kan bruges i praksis i forhold til, at vi som pædagoger skal være observerende omkring barnets livsverden for at kunne skabe læringsrige processer der giver mening for børnene alt efter hvor de befinder sig.

Ifølge den tyske filosof Gernot Böhme opfattes atmosfære som værende en slags forbindelsesled mellem mennesker indbyrdes og deres relationer til omgivelserne. Denne opfattelse giver for mig god mening, idet vi påvirkes af den atmosfære vi befinder os i,- kommer man f.eks. ind i et lokale hvor alle sidder og surmuler, da kommer man automatisk i et dårligt humør. Det er derfor vigtigt, at vi som pædagoger forstår, at skabe en god atmosfære i form af at være positiv,- vi skal være glædesspreder. Vi skal skabe en fælles atmosfære, hvor børnene er i stand til, at kunne udvikle sig og danne nogle gode relationer.

Tredelingen af atmosfæren er en måde hvorpå man kan skelne mellem forskellige måder, at agere på i en atmosfære. Dette giver et indtryk af, hvordan man som pædagog vil indgå i den atmosfære man er en del af, om man vil være åben, kontrollerende eller ustabil over for børnene.
Den samspillende atmosfære tager udgangspunkt i, at man skal være mild, rolig og man skal have en støttende samtaletone samt man skal anvende en børneagtig melodi.
Den kontrollerende atmosfære er præget af instruktioner og korte tilrettevisninger, suk, sigende blikke, de voksne snakker hen over hovedet på børnene og de kan finde på at udpege dem i et større forum.
Den ustabil atmosfære svinger mellem a
t udtrykke varme og nærhed, at irettesætte børnene og forholde sig mere distanceret (emotionel afstand) og den er præget af et voksenperspektiv (overblik, struktur, voksenspørgsmål).
Min niece fik den gode idé, at tømme kurven med hårspænder udover gulvet på badeværelset. Før undervisningen i dag ville jeg have fundet en bakke frem, som hun kunne få lov at hælde indholdet ud på,- men jeg besluttede, at være åben overfor hendes læringsproces/ hendes livsverden og lod hende udforske kurven med hårdspænder på hendes præmisser.  

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar